Atėjus pavasariui, užgimė mintis pasidalinti svarbiausiais faktais apie vieną maistingiausių salotų rūšį – špinatai. Skaitykite staripsnyje toliau, kodėl taip norėjau pabrėžti pavasario laikotarpį špinatų megėjams.

Kuo žmogaus organizmui naudingi špinatai?

Salotų lapai turi didelį kiekį vitaminų kaip: C, B1, B2, P, K, E, D2 ir mineralų kaip: folio rūgšties ir karotino, jodo, geležies, fosforo, magnio, kalio, natrio, kalcio. Špinatų lapus rekomenduoju įtraukti bent tris kartus savaitėjė nėštukėms, dėl praturtinto folio rūgšties, kurio poreikis ženkliai padidėja  svarbiam vaisiaus vystymosi etapui ir magnio, kurio taip pat poreikis didėja šiuo nepaprastu moters periodu. Taip pat špinatai naudingi turintiems širdies ir kraujagyslių ligų, dėl didelio kalio kiekio, kuris gerina kraujo kokybę. Bet kokiu atveju didelės rekomendacijos įtraukti šią salotų rūšį į mitybos racioną, nes akivaizdžiai ji praturtina mitybą savo didelia vitaminų ir mineralų įvairove.

Ar Lietuvoje jie populiarūs?

Sakoma, kad špinatų tėvynė yra senovės Persija, o iš ten jie buvo importuojami į Kiniją. Ir tik labai vėlai jie buvo gabenami į Europą, kur šis augalas sėkmingai paplito ūkininkų daržuose.

Šiai dienai špinatų lapai yra labai populiarūs ir Lietuvoje, nes žmonės daugiau pradėjo gilintis į maisto produktų naudą organizmui, o kaip jau žinoma, špinatai yra nekaloringa ir labai vertinga lapinė daržovė! Maisto prekių parduotuvėse jų galime rasti ištisus metus, nes pagal savo populiarumą, ši salota visuomet bus šluojama maisto prekių lentynose. Kas turite galimybę sodintis patys augalus, labai rekomenduoju į sodinamų sėklų sąrašą įtraukti ir špinatų lapus.

Kokiu metų sezonu užauginti jie patys vertingiausi?

Patys vertingiausi špinatų lapai yra sodinami pavasario, rudens sezonu ir gerai įdirbtoje, derlingoje žemėje. Jie gali būti siejami anksti pavasarį norint gauti ankstyvąjį derlių arba rudenį. Jei sėjate rudenį, labai svarbu, kad sėklos nespėtų sudygti. Jos pradeda dygti net esant 4 laipsnių šilumos.

Kada reikia vengti špinatų?

Labai svarbu, kad špinatų lapai būtų nuskinti laiku, kol jie turi vertingiausių maistinių medžiagų. Kuo jaunesni špinatų lapai, tuo jie vertingesni. Pasak mokslinės literatūros, kai lapai jau perauga ir susidaro žiedstiebiai, špinatai jau netinkami vartojimui. Jie keičia savo skonį ir gaminasi natūrali toksiška medžiaga – oksalo rūgštis. Per didelis oksalatų kiekis organizme gali daryti žalą mažindami mineralų kiekį ar blokuodami jų pasisavinimą, padidinti inkstų akmens riziką ar pažeisti kraujagyslių sieneles. Jaunuose ar apdorotuose karščiu špinatų lapuose taip pat yra oksalo rūgšties, tik ženkliai mažiau. Saikingas oksalatų kiekis žmogaus organizmui didelės reikšmės neturi. 

Kada maksimalus pasisavinimas?

Kaip skaitėte keliais posmeliais aukščiau, špinatų lapai vertingiausi kuo mažesni, jauni ir neperaugę. Tačiau verta prisiminti, kad svarbu įvairinti mitybą ir špinatus kombinuoti su kitais maisto produktais. Kuo didesnės maisto įvairovė, tuo daugiau ir geriau organizmas pasisavina maistinių medžiagų. Pavyzdžiui, špinatuose yra nemažas kiekis geležies, kuriam padeda pasisavinti vitaminas C, o puikus vitamino C šaltinis gali būti kivi vaisius ir šių maisto produktų kombinacija labai dera tarpusavyje.

Dalinuosi keletą receptų iš savo organizmo valymo programos, kuri natūraliai padeda virškinimo sistemai pašalinti maisto perteklių ir pasisavinti įvairiems vitaminams bei mineralams:

Receptai su špinatų lapais

Žalias kokteilis

  • Puse didelio banano
  • Vienas kivis
  • Pusė didelio žalio obuolio
  • Viena sauja špinatų lapų
  • Arbatinis šaukštelis ispaninio šalavijo (chia) sėklų
  • Vandens (pilti iki norimo tirštumo)

* Visus ingredientus suplakti kokteilinėje.

Salotos

  • Viena sauja špinatų lapų
  • Viena sauja sultenės salotų lapų
  • Nedidelė sauja saulėgrąžų daigų
  • Viena sauja graikiškų riešutų
  • Virta bolivinė balanda (30g sausų kruopų)
  • Pusė vidutinės morkos
  • Šlakelis alyvuogių aliejaus

* Riešutus išmirkyti per naktį.

* Morką supjaustyti plonomis juostelėmis.

* Visus ingredientus sudėti į dubenėlį ir apšlakstyti alyvuogių aliejumi.

Įsigyti organizmo valymo programą