Ar visada žinom, ką valgome ir ar dažnai skaitome etiketes?

Paanalizuokime, kaip atpažinti pridėtinį cukrų ir įvertinti jo kiekį maisto produkte.

Etikečių skaitymas dažnam atrodo sudėtingas ir nuobodus procesas. Tačiau viskas daug paprasčiau, nei atrodo. Paėmiau po ranka turėtą pavyzdį, jogurto indelį. Taigi, skaitome etiketę.

1. Ieškant pridėtinio cukraus visų pirma pažiūrėkime sudedamųjų dalių sąrašą. Jei jame yra tokie ingredientai, kaip cukrus, gliukozės-fruktozės sirupas, karamelizuotas cukraus sirupas, dekstrozė, maltozė, maltodekstrinas, salyklo sirupas ir pan., vadinasi turim pridėtinio cukraus.

2. Kad sužinotumėm, kiek apskritai cukrų yra konkrečiame maisto produkte, pereikime prie vidutinio maistingumo informacijos. Čia pateikiama informacija apie tai, kiek kalorijų, baltymų, riebalų ir angliavandenių yra 100 g maisto produkto. Prie angliavandenių visada rasime prierašą „iš kurių: cukrų – x g“.

3. Kad sužinotume, kiek cukrų suvartosime su šiuo pirkiniu, reiktų pažiūrėt, kiek gramų yra 100 g produkto. Čia jau reiktų pasitelkt matematiką, jei žadame suvartoti daugiau ar mažiau, nei 100 g. Jei pateikto pavyzdžio atveju turime 14,4 g cukrų 100 g produkto, o jogurto indelis yra 200 g, (tikėtina, kad visus 200 g ir suvalgysim), vadinasi suvartosime 28,8 g cukraus vieno užkandžio metu. Primenu, PSO rekomenduoja neviršyti 50 g cukraus per dieną.

Tačiau neskubėkim smerkti gamintojo, kad jis į jogurto indelį pridėjo 28,8 g cukraus. Taip, jo čia yra ir produktų su pridėtiniu cukrumi rekomenduoju vengti. Tačiau grafoje „iš kurių: cukrų -x g“ nurodomi ir natūraliai esantys cukrūs, pvz., piene ir jo produktuose yra laktozės (pieno cukrus), vaisiuose yra fruktozės ir gliukozės. Jei 100 g natūralaus jogurto be priedų yra apie 4 g cukrų, tai galim daryt prielaidą, kad šiame produkte pridėtinio cukraus yra apie 21 g/100 g. Vis tiek nedžiugina…

Deja kol kas nei viena šalis neišleido įstatymo, įpareigojančio gamintoją nurodyti, kiek gramų pridėtinio cukraus jis įdėjo (kas gamintojui yra paprasta matematika), todėl ir mes skaitydami etiketes negalim to išsiskaičiuoti. Tačiau verta žinoti, kad sudedamosios dalys produkte rašomos mažėjimo tvarka pagal kiekį. Tad jei antroje vietoje matome cukrų, žinome, kad jo pridėta yra labai daug. Vienas iš rodiklių, kad cukraus įdėta nedaug, jei jo kiekis yra mažesnis, nei druskos.

Skaitykime etiketes, venkime produktų su pridėtiniu cukrumi ir taip:

a) lengviau sureguliuosim kūno svorį;
b) normalizuosime kai kurių hormonų veiklą;
c) mažiau suvartosime perdirbto maisto, kuriame be cukraus yra ir daugybė kitų mūsų organizmui nereikalingų maisto priedų;

d) daugiau gausime vitaminų ir mineralų;
c) išvaizdos ir savijautos pokyčiai – individualūs kiekvienam, bet tikrai garantuoti.